niedziela, 24 marca 2013

Radziecka myśl techniczna...

...oraz pomysłowość i działania pilotów maszyn przyczyniły się do napisania tego posta.
Chyba u każdego fana awiacji działalność Rosjan (a dawniej Związku Radzieckiego) w branży lotniczej budziła od zawsze ogromne zainteresowanie. A to wszystko ze względu na dwa niezaprzeczalne fakty- piękno większości wyprodukowanych przez nich samolotów oraz kontrowersje związane z ich użytkowaniem. Jako, że "o gustach się nie dyskutuje", przejdźmy od razu do tego drugiego faktu.
Przeglądając filmy i zdjęcia w sieci, naszła mnie nieodparta chęć przybliżenia Wam niektórych wydarzeń, które spowodowały, że moja szczęka podczas ich oglądania znalazła się na podłodze. Nie starczyłoby stron żeby opisać wszystkie przypadki, tak więc wybrałem sześć, moim zdaniem ciekawych. Zobaczmy na co stać Rosjan! :)

#1 - An-24 / UT Air
Ten przypadek to dowód na niesamowite szczęście pilotów oraz na to, że mają jaja. Niestety, film pokazuje też ich lekkomyślność. Start samolotem z pasa w takim stanie jest niebezpieczny, każdy się z tym zgodzi. Błoto stawiające opór powoduje wydłużenie rozbiegu samolotu podczas startu oraz znaczną zmianę charakterystyk aerodynamicznych konstrukcji. Nie jestem ekspertem tak więc resztę oceny pozostawiam Wam:
 
#2 - An-124 Rusłan (UR-82078) / Volga-Dnepr Airlines
Gander Intl. Airport w Kanadzie. Pas jest strasznie śliski, przez co "Rusłan" nie wyrabia się i ześlizguje prosto w grząski, błotnisty teren. Piloci decydują się wykorzystać pierwotne zastosowanie tej maszyny, która jest w stanie operować także z nieutwardzonych lądowisk. Pełna moc silników, niecała minuta ślizgania po błocie i po problemie- Rusłan na utwardzonym pasie. Coś z cyklu off-road plane:
 
#3 - Ił-76
Lotnisko Canberra Airport, Australia. Przekraczając dopiero w 2/3 długości pasa prędkość V1 podczas startu, piloci tego Ił'a z pewnością zafundowali kontrolerom na wieży chwile osłupienia (V1- prędkość decyzji "startować czy nie"). Film przedstawia pełne wykorzystanie pasa- dosłownie. Bardzo niebezpieczna sytuacja, ze względu na fakt, iż przekraczając pewien dystans piloci nie mieli już wyjścia- musieli się poderwać. Inaczej wiadomo jakie byłoby zakończenie. Należy podkreślić, że ogromny wpływ na tak długi rozbieg maszyny miała także wysoka temperatura panująca na lotnisku w momencie startu.
 
#4 - Ił-76 / Rosyjskie Siły Powietrzne
Piloci Ił'a podjęli troszeczkę nietrafną decyzję. Przyziemiając za daleko nie zostało im nic innego jak ostre hamowanie i ratowanie się ucieczką na bok pasa, prosto w krzaki. Nie rozumiem tylko dlaczego nie postanowili zrobić go-around (przerwanie lądowania)...

#5 - Tu-154 (RA-85563) / Rosyjskie Siły Powietrzne
Ten przypadek zainteresował mnie najbardziej. Tu-154 nieużywany przez ponad 6 lat został wreszcie odpalony 29 kwietnia 2011 r. Wszystko po to, żeby odbyć lot techniczny do serwisu w Samarze, gdzie miał odbyć się przegląd "Tutki". Pech chciał, że tuż po starcie z lotniska Chkalovsky (niedaleko Moskwy) uszkodzeniu uległ automatyczny system sterowania. Od tego momentu piloci mogli sterować maszyną tylko za pomocą trymera oraz ciągu silników. Od tego momentu zaczął się również sprawdzian umiejętności i doświadczenia kapitana Radionova, który dowodził samolotem. Dowódca jak i reszta załogi zdała sprawdzian na piątkę- bezpiecznie wylądowali na pasie co wydawało się niemożliwe. Podkreślam- to nie jest żaden fotomontaż, film przedstawia prawdziwe zdarzenie.
 
#6 - Tupolev Tu-154 (RA-85644) / Aeroflot
Pewność siebie wzięła górę. Problem z silnikiem zmusił załogę tego Tupoleva do lotu Warszawa - Moskwa na dwóch silnikach. Oczywiście „Tutka” jest w stanie wykonać lot przy użyciu dwóch z trzech silników ale po co zadawać sobie tyle trudu wzywając ekipę mechaników do Warszawy w celu naprawy usterki oraz podesłać samolot zastępczy... lepiej zakryć wlot silnika jakąś tekturą i lecieć na dwóch. Boję się pomyśleć co by było w przypadku awarii silnika numer dwa czy trzy...
 fot. Paweł Guraj

2 komentarze:

  1. Michał,

    Google Translate to nie zawsze jest dobra metoda do tłumaczenia - akurat w tym przypadku:
    Radziecka myśl techniczna = Советская техническая мысль,

    natomiast
    Советские = Radzieckie (liczba mnoga od 'Советская')
    технической = technicznej (czyli forma 'какой' = jakiej)
    мысли = liczba mnoga
    lub
    мысли = dopełniacz (kogo? czego?)


    Pozdrawiam,
    Siergiej Szabłykin

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Siergiej za uwagę! Jak widać chęć bycia poliglotą przerosła mnie. Języka rosyjskiego nie znam, więc żeby nie wprowadzać w błąd- zmieniłem temat. Pozdrawiam serdecznie! :)

      Usuń